Interview met Stella Fiechter, Coördinator Vrijwilligers

Terwijl de Theaterzaal ‘afgebroken’ en weer opgebouwd wordt, gebeurt er achter de schermen ook van alles. Wat betekent de verbouwing voor de medewerkers van Aan de Slinger?

Deze week aan het woord: Stella, Coördinator Vrijwilligers

Hi Stella, wil je iets over jezelf vertellen?
Jazeker! Ik ben al een aardig tijdje werkzaam bij het theater. Het leuke is dat ik ooit op het schoolplein gevraagd ben om kassamedewerkster te worden. Toen ik daarmee begon, was dat nog in de rol van vrijwilliger en waren we gevestigd in de raadszaal van het gemeentehuis. Intussen ben ik nu al ruim 10 jaar de coördinator van de vrijwilligers. 

Wat zijn jouw werkzaamheden? 
Mijn werkzaamheden tijdens de verbouwing hebben voornamelijk te maken met de veranderende routes van de bezoekers. Ze moeten allemaal goed geleid worden, zeker op een drukke avond als wij twee of zelfs drie zalen in gebruik hebben. Naast de Theaterzaal en Kleine Zaal, hebben we ook nog de JTSzaal waar bijvoorbeeld comedy avonden plaatsvinden. Om deze bezoekersstromen goed te leiden, moet de werkwijze van onze medewerkers/vrijwilligers worden aangepast en dat leidt tot verschillende protocollen voor drukke en minder drukke avonden. Dit moet allemaal worden gecommuniceerd met de vrijwilligers/medewerkers, met name de gastvrouwen, kassa- en stafmedewerkers en dat is leuk werk. Aan de Slinger heeft in totaal zo’n tachtig vrijwilligers, waarvan een aantal vrij zelfstandig werkt. Denk aan mensen die het bestuur of kantoor ondersteunen, de film operateurs en de film inleiders. Ik heb vooral te maken met kassa- en stafmedewerkers en gastvrouwen die op de avond van een voorstelling, film of verhuur zichtbaar zijn voor de bezoekers. En niet te vergeten de groep foyergastvrouwen en -heren die overdag aanwezig zijn en ervoor zorgen dat iedereen uit Houten hier kan flexwerken. Deze groep gaan we nu ook inzetten op hele drukke avonden; ze komen dan ook assisteren op het tweede balkon.

Zijn er, naast de vrijwilligers, nog andere partijen waar je mee samenwerkt? 
Nou, ik werk vooral intern. Als vrijwilligers tijdens hun diensten dingen tegenkomen die niet werken of kapot zijn, dan richt ik me tot de afdeling Techniek om een reparatie te organiseren. Ik regel ook de BHV-trainingen en ook de ontruimingsroutes vragen weer extra aandacht door het andere gebruik van het gebouw. Onze ‘inhuis’ cateraar heeft ook een rol bij de ontvangst van bezoekers overdag en daar spreek ik ook dingen mee af ten behoeve van onze artiesten. En ja, intern ook de communicatie: ik laat ook mijn collega’s op kantoor de procedures nog eens tegenlezen om te controleren: Klopt dit? Is dit helder? Is dit duidelijk voor de vrijwilligers? 

Wat vind je het leukste aan de verbouwing?
Nou, wat ik het leukste vind aan de verbouwing is dat alles een beetje wordt opgeschud. Dat je opnieuw kijkt naar hoe dingen geregeld zijn en dat je bestaande procedures moet heroverwegen. En dat geeft ook gelegenheid tot het verfrissen en veranderen van dingen. Met je collega’s bekijken naar hoe je de drukte bij de entree en kassa zoveel mogelijk verkleint. Zoals al eerder gezegd moet je deze veranderingen vervolgens vertalen naar werkwijzen en die communiceren naar je vrijwilligers. Het zal niet in een week bij iedereen eriin zitten en dat wordt ook niet van ze verwacht. ik zal met mijn kantoor collega’s ook continu evalueren naar aanleiding van de verslagen die gemaakt worden van de voorstellingen.

Wat vind je het spannendste aan de verbouwing? 
Wat ik vooral spannend vind, is hoe alles in de praktijk gaat lopen vanaf 13 november. Dus als wij voor het eerst de Theaterzaal gaan gebruiken met twee volle balkons tijdens de voorstelling van René van Meurs. Een volle Theaterzaal en een volle Kleine Zaal, de uitdaging voor ons samen als team, is dat in goede banen te leiden?

Welke voorstelling ga je zien vanaf 13 november? 
Ik kijk erg uit naar Sven Ratzke’s voorstelling, want ik vind hem een fantastisch theaterbeest en het is altijd een feest om hem te zien. Zeker als hij met David Bowie aan de slag gaat, want ik ben een groot fan van zijn muziek! 

Interview: Suzan Linde, Publiciteit & Marketing Aan de Slinger


Update verbouwing
U heeft vorige week kunnen zien dat het tapijt werd gelegd. Afgelopen maandag kwam de vrachtauto uit Slovenië met de eerste lading stoelen, samen met Olivier en zijn jongens. Zij gaan de stoelen monteren. Van de buren mochten we de pompwagen lenen en zo werden alle verpakte stoelen naar binnen gereden. Dan volgt er weer een spannend moment: passen de stoelen binnen de rijen zoals ze ingetekend zijn door de architect en de stoelenleverancier Mobelli? We kunnen opgelucht ademhalen, alles past! De zittingen zullen de komende week geplaatst worden, maar nu kunt u op de foto's al een goed beeld krijgen hoe het er uit komt te zien. Wij zijn er al heel gelukkig mee. De zaal heeft een strakke, moderne uitstraling met deze nieuwe stoelen die heerlijk zitten.

Tot volgende week,

Arjen Berendse


 

Cultuurfonds K.F. Hein Fonds Rabobank Stumpfl MKB schoon Platform Maatschappelijk Ondernemen Houten Provincie Utrecht